Dít waren de trendkleuren van afgelopen 19 jaar

Pantone heeft een traditie om kleuren te kiezen op basis van wat er speelt in de maatschappij. Jaren van crisis, invloeden vanuit andere landen, behoefte aan kalmte; deze aspecten worden overwogen. Inspiratie wordt vaak gehaald uit de natuur. We nemen je mee.

cerulean-blue.jpg

2000: De kleur van het millennium

In 2000 is Cerulean Blue verkozen tot kleur van het millennium. De inspiratie voor deze kleur is gehaald uit de lucht op een serene, heldere dag. Pantone's kleurprofessionals kozen voor deze kleur omdat het millennium er één zou worden waarin mensen op zoek gaan naar innerlijke rust en spirituele vervulling. Cerulean Blue is hét statement tegen de stressvolle, hightech periode.


fuchsia-baby.jpg

2001: Een tikkeltje dramatiek

In 2001 gaf Pantone 'de kleur van het jaar' een dramatische wending. Zij kozen voor Fuchsia Rose. Als contrast op Cerulean Blue kozen zij voor een pittige kleur die sexy en vrouwelijke was.


statement-red.jpg

2002: Statement red

Na de aanslagen van 11 september 2001 was de wereld in rouw. Uit liefde voor het vaderland koos Pantone voor True Red; een kleur die deze liefde weerspiegeld.


aqua-sky.jpg

2003: Back to balance

In 2003 was de behoefte om sereniteit en kalmte in het leven toe te voegen. Daarom werd de kleur Aqua Sky geïntroduceerd als 'kleur van het jaar'. Een tint die ervoor zou zorgen dat de wereld om ons heen in balans zou raken.


tigerlily.jpg

2004: Happy orange

Tigerlily was dé kleur van het jaar 2004. Tot dusver maakte Pantone de keuze voor 'kleur van het jaar' vooral op basis van menselijke emoties en gebeurtenissen. 2004 was het eerste jaar waarin Pantone de keuze maakte om zijn inspiratie te halen uit de natuur. Bloemen welteverstaan. Tigerlily werd in deze jaren gezien als de grootste exotische kleurtrend en is een reflectie voor passie, power en hoop.


blue-turquoise.jpg

2005: Safe heaven

Met Blue Turquoise maakte Pantone in 2005 weer een veilige keuze. Blauw is een rustige kleur waar iedereen zich prettig bij voelt. Ook deze keer kwam de inspiratie uit de natuur. Blue turquoise is de kleur van de zee.


sand-dollar.jpg

2006: Neutral Beige

De crisis diende zich aan en Pantone koos door deze economische ontwikkeling een neutrale 'kleur van het jaar'. Sand Dollar representeert de zorgen om de economische situatie in de wereld. De kleur is helder en voelt natuurlijk en organisch aan. De inspiratie werd gehaald uit woestijnlandschappen.


chili-peper.jpg

2007: Ethnische invloeden

Chili Peper werd in 2007 verkozen tot kleur van het jaar. In deze periode was er steeds meer bewustwording van culturele invloeden. Chili Pepper is een weerspiegeling van exotische smaken voor zowel op de tong als in het oog. De kleur is etnisch te noemen en geeft drama, opwinding en stimuleert de zintuigen.


blue-iris.jpg

2008: Tijd voor magie

Blue Iris is balans tussen blauw en paars, het gevoel van mysterie. Deze kleur heeft de eigenschappen om het onderbewustzijn te beïnvloeden. Dat zijn de redenen waarom Blue Iris is verkozen tot kleur van het jaar 2008. Paars staat voor spiritualiteit en een magische touch.


mimosa.jpg


2009: Een vrolijke twist

Mimosa staat voor een vrolijke emotie. De keuze voor deze kleur is gemaakt door de symboliek van geel. In een periode van economische en politieke onzekerheid is optimisme belangrijk. Daarom geeft Pantone met Mimosa een statement; geel staat voor hoop, vrolijkheid en geruststelling.


turquoise.jpg

2010: De kracht van herhaling

Opnieuw werd in 2010 gekozen voor de kleur Turquoise. Het is de tweede keer in de geschiedenis van 'kleur van het jaar' dat Turquoise deze stempel heeft gekregen. In tegenstelling tot 2005 is deze turquoise tint; levendiger, uitnodigender, inspirerender en tropischer.


Honeysuckle.jpg

2011: Statement pink

Na jaren crisis mag er best wat gevierd worden. Honeysuckle is een heldere, innovatieve kleur die staat voor een moedige wereld. De kleur wordt omschreven als: een kleur voor elke dag, zonder 'alledaags' te zijn.


tangerine-tango.jpg

2012: Een jaar om te knallen

Tangerine Tango is een opvallende kleur en doet denken aan de stralende ondergang. Een pittig oranje roodachtige kleur die ons energie biedt om op te laden en vooruit te gaan. De kleur is geavanceerd maar tegelijkertijd verleidelijk en dramatisch. Er zit veel diepte in deze toon.


emerald.jpg

2013: Harmonie en diepte

Emerald wordt gezien als levendig, riant en een elegante kleur met een hoge harmonische factor. Groen is een unieke kleur omdat ons menselijk oog meer groentinten waarneemt dan elke andere kleur in ons spectrum. Een symbolische en fascinerende selectie.


radiant-orchid.jpg

2014: Een bloementhema

De kleur Radiant Orchid is geïnspireerd door de orchidee. Het is een paars/roze tint die uitnodigt tot innovatie en creativiteit. Een kleur die staat voor vreugde, liefde en gezondheid. Het is een fijne kleur om in te wonen en om te dragen.


marsala.jpg

2015: back to our roods

In het jaar 2015 werd Marsala uitgekozen tot kleur van het jaar. De kleur heeft zijn naam te danken aan een diepe rode wijn, die smaakvol, rijk en sophisticated is. Marsala symboliseert de aarde en alle kleuren die hier thuis horen. Een mooie, diepe kleurtoon met etnische roots.


Rose-Quartz-Serenity.jpg

2016: Statement Time

Het is weer tijd voor een statement vanuit Pantone’s kant. Rose Quartz en Serenity zijn de eerste kleuren die in duo zijn gekozen. Het zijn pastelkleuren die staan voor rust in de alledaagse stress. Maar de roze en blauwe toon staat ook voor de discussie over mannelijkheid en vrouwelijkheid. Een controversieel statement dus.


greenery.jpg

2017: Groen, groener, groenst

Greenery is de eerste echte groentint in de lijst van ‘pantone kleur van het jaar’. 2017 is het perfecte jaar om deze tint te introduceren. Onze omgeving is meer dan ooit bezig met duurzaamheid, de natuur en het milieu. Greenery is een typerende kleur.


ultra-violet.jpg

2018: De onheilspellende toekomst

Ultra Violet is volgens Pantone dé trendkleur van 2018. De kleur staat voor mysterie, creativiteit en innovatie. We komen steeds meer te weten over technologie en de ruimte. Een duik in het diepe en onbekende. Een symbolische kleur die optimisme weerspiegelt.